Älvsnabbens vapen, som fastsatt på en träplatta delades ut till värdarna vid varje hamnbesök.


Sommarexpeditionen
till USA 1976

Älvsnabbenmedaljong

 

Innehåll

 

Claes, Stefan och Bert berättar


Tillbaka till
Älvsnabbens
startsida

Bert Flodqvists
diabilder

Bilder från
Stefan Mondini

 

 

Tryck på en T-shirt som använts på resan av fänrik Willy Forsberg . Det är Lennart Törnberg som skannat in den. Klicka på den för att förstora!

 

Bokryggen till den inbundna upplagan av Snabbnytt under resan.

Se längre ned på sidan
om denna bok!

 

Sommarexpedition 1976 med anledning av
Förenta Staternas 200 årsjubileum

Berättelsen med bilder om denna expedition har Claes Kittel bidragit med.

Bert Flodqvists son Joachim Jungner har bidragit med massor av bilder
från sin pappas diabilder. Klicka till vänster i menyn för att se dessa.

 Stefan Mondini har bidragit med massor av sina egna bilder på en separat sida. Bilden på hela besättningen i svart-vit har Benny Petersson skickat. Kartan kommer från Bengt-Göran Söderlund.


Klicka på bilden för att förstora

 

Bild på hela besättningen. Klicka på den för att förstora!

Bilder på hela besättningen. Klicka på dem för att förstora!


Fartyget startade sin färd mot USA från sjöstaden Göteborg 11/6. Avgången var väldigt högtidlig med mycket folk som tog farväl .Vi hade några soliga och sköna dagar på Nordsjön innan vi passerade Engelska Kanalen och började vår färd över kalla och grå Nordatlanten.

Under överfarten vigdes i Stockholm vår Konung med Silvia Sommerlath den 19 juni kl 09:00 (svensk tid 12 00). Vi sköt då salut med 21 skott för att hedra våra majestäter.

Nämnvärt också är att den 21/6 kl 09:00 passerade vi över den plats där en av världshistoriens mest uppmärksammade sjöolycka ägde rum. År 1912 den 14/4 kolliderade Titanic med ett isberg och sjönk inom loppet av  3 timmar. Endast 711 människor kunde räddas och 1515 följde med i djupet.

Vår första hamn i USA var Provincetown, där värme och sol mötte oss i denna överraskningarnas stad. I staden fanns t ex världens största byggnad för inomhus sport. 16 våningar hög, blomsterprydda parker, 15 stycken, samt Winchestergunmuseum.



Så fortsatte färden genom Cape Code kanalen till New Haven där vi tillbringade 4 dagar. Därefter fortsatte vi vidare ut på Atlanten för att möta den internationella flottan i gryningen den 2 juli vilken bestod av 50 örlogsfartyg från 30 nationer. Sedan var det dags för den fantastiska inseglingen till New York den 4 juli. HMS Älvsnabben var det 15:e fartyget i den första kolonnen med amerikanska robotkryssaren Wainwright som flaggskepp och med den portugisiska fregatten Honorio Bareto närmast för om och den italienska jagaren San Giorgio akter om fartyget. Med på denna insegling var också HMS Gladan som liksom HMS Älvsnabben förtöjde vid pir 92 på Manhattan.


Inseglingen till New York den 4 juli 1976. Klicka på bilden för att förstora.

Inseglingen till New York den 4 juli 1976. Klicka på bilden för att förstora.


I New York fanns allting man kunde köpa och uppleva, det var en fantastisk världsstad. Det 4 dagar korta besöket blev ett intensivt minne för livet .Vi hann se Frihetsgudinnan, Empire State Building och mycket annat. Så fortsatte vår färd till den sista hamnen på vår resa som var Portland, den lilla hummerstaden. Slutligen styrde vi hemåt, en seglats på 15 långa dygn till Sverige och Karlskrona som vi anlöpte den 29/7.


Parad i New York. Klicka på bilden för att förstora.

Parad i New York. Dom spelade Kungl. Flottans Defilerings Marsch precis när denna bild togs.
Klicka här för att höra en bit av den! Klicka även på bilden för att förstora.


Det är med glädje och stolthet jag tänker tillbaka på denna tid som jag delar med så många genom att fått tillhöra en av HMS Älvsnabbens besättningsmedlemmar.


Claes närmaste kompisar ombord. Klicka på bilden för att förstora.

Claes närmaste kamrater ombord. Klicka på bilden för att förstora.


Jag blev kvar på Älvsnabben och fick även
äran att följa med på långresan 1976-77.


Efter resan gavs det ut en inbunden upplaga av alla Snabbnytt
som getts ut under resan. Förordet är skrivet av FC Kk Nils Hellström.

Redaktör och ansvarig utgivare var Fartygspastor Östen Nilsson. Redaktionssekreterare Regementstrumslagare Stig Hallberg.

 

Klicka på texten nedan för att förstora!


 

Till början