Älvsnabbens vapen, som fastsatt på en träplatta delades ut till värdarna vid varje hamnbesök.


Långresan 1976-77

Älvsnabbenmedaljong

 

Innehåll

 

Michael Blomqvist berättar


Tillbaka till
Älvsnabbens startsida

Tillbaka till startsidan
för resan 1976-77

 

 

Michael Blomqvist har skrivit om sin lumpartid och sin resa 1976-77.

Berättelsen nedan är kopierad med tillstånd från Michaels gamla hemsida på swipnet.se.
Nu har han gjort om den och den nya kan ses om ni klickar här:

www.mb-art.se/intressenovrigt/alvsnabben

En resa med ÄLVSNABBEN  1976-1977

 
1976-77 gjorde jag lumpen i Karlskrona, på Sparre-örlogsskolor.

Efter utbildningen som elektromekaniker och militär, mönstrade jag på en minsvepare som hette Ornö.
Den skulle göra en resa över Kattegatt till norska Molde.
Där befälseleverna skulle ha ett idrottsutbyte med andra militärelever från de nordiska länderna.
 

 
Besättningen på Ornö skulle mucka strax efter denna resa, jag däremot hade inte gjort halva  lumpartiden, utan kom med p.g.a. att den tidigare el-killen hade svårt för sjögången så han hoppade av. Vi var tre minsvepare och ett moderfartyg, jagaren Gästrikland, som gav oss iväg mot Norge. Det blev en mardrömsresa, orkan och   sjöräddningar inkopplade, jag låg och spydde i flera dygn. Vindstyrkor på över trettio sekundmeter och vågor som gjorde att man kände sig mycket liten. Lycklig över att denna resa var slut, satt jag åter i skolbänken på Sparre. Minsvepare Ornö
 

HMS Älvsnabben minfartyg från 1943

Älvsnabben

En dag kom ett nytt erbjudande, att följa med på långresa med minfartyget Älvsnabben. Det blev lottdragning bland de som ville och kunde följa med, (det var dom flesta) jag fick ett kryss på min papperslapp som drogs ur en kaptensmössa, och så var det klart för nästa sjöäventyr.

karta över resrutten

 

Den 1 November 1976 började resan från Karlskrona hamn. Vi var 264 man på fartyget, jag var med även denna gång som elektriker och bodde ihop med maskinkillarna i Eldarmässen. Vi var 30 man i ett rum med bingar (sängar) längs väggarna, 3 på höjden och mot varandra på längden. Resterande sängplatser blev hängmattor över hela taket. Här sov vi, åt frukost, lunch, middag och umgicks resten av lumpartiden fram till den 18 mars 1977.

killarna i eldarmässen

 


Akropolis

Resan gick genom Kielkanalen ,engelska kanalen och Gibraltar sund in till Medelhavet.
Första hamnen var Pireus i Grekland den 18/11, efter att ha varit före schemat landsteg vi på ön Poros dagen innan. På permissen åkte vi naturligtvis till Aten och tittade på Akropolis.




Svingsen

Den 25/11 anlände vi till Alexandria i Egypten.
Därifrån följde vi en dag med på en busstur till Kairo och till pyramiderna med den berömda Svingsen.

 


Därefter gick resan genom Suezkanalen som hade varit avstängd 1967-1975 p.g.a. krig. Den är 168 km. lång och avslöjade mycket av krigandet, bl.a. förstörda stridsvagnar och sönderskjutna byggnader. Den 12/12 kom vi till Karachi i Pakistan via Arabiska havet. Det blev en upplevelse av förorening, skitigt och dålig lukt. Men folket var trevligt, mat och drycker var billigt och det var intressant. Taxi var trehjuliga mopedbilar med två sittplatser bakom chauffören. Nu blev det luciafirande på båten, Lucia hade valts fram och det blev en Plutonsofficer. OBS inga kvinnor fanns ombord. Från Karachi gick färden mot Singapore ,en 15 dygns lång resa. Det blev Julhelg innan vi kom till Singapore, den firade vi till ankars vid Lankawi öarna. Det var en upplevelse av det Paradisiska slaget. Svampformade höga öar med djungel, eller låga med sandstrand och palmer. Där åt vi traditionellt julbord ute på däck i 35 gradig värme.

 


Den 30/12 anlände vi in till Singapore hamn, sjövägen ser det nog ut som en Amerikansk storstad med skyskrapor och höghus. Det var en upplevelse att få se denna fantastiska stad. Mycket rent och vackert med parker och planteringar bland höghus och affärscentras. Priserna var otroligt låga på det mesta, men särskilt på elektronik-prylar. Jag hade oturen att ha vakttjänst på nyårsafton, så den firade jag tillsammans med några ombord, medan övriga var ute i Singapore-natten och firade in det nya året.



Välkomnande på Balis kaj

Nu gick färden mot en ö som då var helt okänd för de flesta. Ön Bali som 
ligger nordväst om Australien
. Under denna tur blev det traditionellt dop 
för alla som inte hade passerat Ekvatorn sjövägen tidigare. Vi fick träffa 
kung Neptun och hans undersåtar under en dags påhittiga upptåg.
En relativt hård behandling med diverse otrevliga prövningar.



 

kajen på Bali var byggd i trä

Vi anlände till Bali den 7/1 1977 till en i vårt tycke primitiv hamn. En underbart vacker ö med enorma sandstränder och palmer längs kusterna. I inlandet var det vackra risfält byggda som trappor längs sluttningarna. Och i byarna kändes det som att komma bakåt i tiden när man såg hyddor och kvinnor som barbröstade bar krukor graciöst på sina huvuden. Några få hotell vid kusten var allt vi såg av turism på ön. Turisterna var nog mest från Australien och Nya Zeeland.

 



Nu började tillbakaresan, vi har vänt fartyget mot väster efter att ha färdats öster ut sedan mitten av November. Nästa hamn är Penang dit vi kom den 15/1. Även det en mycket intressant stad som liknar en kinesisk stad kan jag tänka mig. Affärsskyltar m.m. är skrivet med kinesisk skrift och alla människor har kinesiskt utseende och klädsel. Här var taxi en trehjulig cykel med en korg längst fram för två personer. Vacker natur och det mesta var billigt.



Hamnen  efter det  var
Colombo på Sri Lanka (Ceylon) dit anlände vi den 25/1 . Mycket vackert med djungel, palmer och stränder. Elefanter användes ofta till att bära, lyfta och dra istället för maskiner på landsbygden.
Många försäljare ville sälja smycken så det var nog billigt, som allt annat.



Den 1/2 kom vi till Bombay i Indien, en stor stad med massor av folk. Många verkade leva på gatorna, med misär och droger.
Men det fanns även mycket som var pampigt och vackert.
Även här var det mesta billigt, bl.a. köpte några av oss figursydda sidenskjortor .


Jerusalem

Suezkanalen är passerad igen och vi har lagt till i Haifa den 18/2. Denna stad ligger i Israel där vi gjorde utflykter till bl.a. Jerusalem, och tittade på alla religiösa sevärdheter från Jesus tid. Men där finns även en modern stadsdel som påminner mycket om vår egen stil. I Haifas hamnområde fanns enorma magasin med Jaffa apelsiner och grapefrukter.


Sista hamnen innan hemkomsten var Taranto i Italien, dit vi kom den 26/2.
Där åt vi pizza, drack vin och pratade med glada Italienare.



Den
18/3 kom vi in till ett otroligt dimmigt Karlskrona, efter vissa problem tog vi oss fram till
kajen och möttes av musikkår och massor  av folk som hälsade oss välkomna hem

   

Till början